.quickedit {display:none;} .quickedit {display:none;}

12 Mart 2016 Cumartesi

İktidara gelenlerin iktidarı: Harem nedir? Bir okul mu yoksa bir şehvet yuvası mıdır?


İktidara gelenlerin iktidarı: Harem nedir? 

Bir okul mu yoksa bir şehvet yuvası mıdır?

Osmanlı'yı veya haremi savunmak benim işim değil. Hele İlber Ortaylı hocanın televizyondaki bir tarih programında söylediği sözün üzerine atlayıp bunu kameralar karşısında ifade eden kişiyi savunmaya hiç niyetim yok. Ama bu konuda bazı şeyleri söylemem gerektiğini düşünüyorum. Çünkü bunu eleştirenlerin kantarın topuzunu kaçırdığını veya en azından yanlış bir yol izlediklerini düşünüyorum. 
İlk söyleyeceğim, yukarıda da belirttiğim gibi, bu söz onu söyleyen bayana ait değil. İlber Hoca ve birkaç tarihçinin konuşmalarından duydum. Bunu söylerken ifade etmeye çalıştıkları da şu: Harem öyle oryantalistlerin veya abazanların düşündüğü gibi cinsel fantezilerin odağındaki bir yer değil. Harem padişahın evi ve özel yaşamının geçtiği yer. Buradaki kadınların hepsi padişahın cariyesi veya karısı değil. Bazı işleri yürütmek için de burada bayanlar bulunuyor. Ve burası devletin en yüksek makamındaki kişinin ve onun çocuklarının evi olduğu için buraya olur olmaz kişiler giremiyormuş. Buraya girenler müzik, şiir, din, dil eğitimi gibi protokol vb konularında da eğitim alıyorlarmış. Beceriksiz olanlar ise bir vesileyle harem dışına gönderiliyorlarmış. Bu anlamda harem bir okul görevi de görüyormuş. Tarihçilerin söylediği bu. Malum bayanın ne demek istediğini ise bilmiyorum. 
Öte yandan dışarıdan hareme girip te resim yapan, hele de yabancı ülkelerden kimse yok. Osmanlı haremi ile ilgili olarak Avrupa'da dolaşan resimler birkaç gezginin kafalarındaki fantezilerinin ürünü. Yani adamlar harem resmi yaparken gördükleri şeyleri değil, hayal ettikleri şeyleri, haremdeki günlük yaşamı veya cinsel yaşamı değil kendi fantezilerindeki yaşamı çizmiş veya boyamışlar. Bu sebeple paylaşımlardaki resimlerin hiç biri Osmanlı sarayındaki haremi yansıtmıyor. Tamamen kafadan uydurma şeyler. Onun için bu resimleri kullanarak yapılan yorumlar da biraz uydurma gibi kalıyor. 
Tüm bunları haremi savunmak için yazmış değilim. Amacım sadece yanlış bilgiler hakkında bilgi vermekten ibarettir. Harem eski zamanda kalmış bir kurumdur. O zamanın şartlarına göre kurulmuş bir kurumdur.  
Zaten sadece Osmanlı'da olan bir kurum da değildir. Çin sarayında da, Ortadoğu ve Asya'daki diğer devletlerin saraylarında da vardır. Bir zamanlar Fransızların Paris'teki iki sarayını gezmiştim. Orada anlatılanlara göre, resmi olarak var olmasa da uygulamada orada da olduğunu öğrendim. Hem de ne fantezilerle karışmış olarak anlatılıyor. 
Sanırım bu konu iktidarla ilgili bir şey.
İktidara gelenin evdeki iktidarı da daha fazla oluyor herhalde.

M.Ç. 12.3.2016

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder