.quickedit {display:none;} .quickedit {display:none;}

4 Kasım 2016 Cuma

Sağlık için kısa bir reçete.



Geçenlerde sağlık ocağında kan tahlili yaptırmıştım. Bir-iki değer istenilen aralıkta çıkmadığı için bu hafta bir hastahaneye gidip detaylı bir şekilde muayene oldum. Muayene ve ardından yapılan bir sürü tahlil ve tetkikten sonra bu gün sonuç ne diye merakla doktorun karşısına çıktım. Doktor elindeki kağıtlara ve bilgisayar ekranındaki tahlil sonuçlarına uzun uzun baktıktan sonra nihayet bana döndü ve konuşmaya başladı:
-Reçeteni yazıyorum. Bu dediklerimi uygularsan herhangi bir sorunun kalmaz.
-Buyrun hocam dinliyorum. Nedir uygulayacağım şeyler? diye karşılık verdim.
Doktor sakin bir şekilde konuşmaya devam etti.
-Daha az sigara iç ve daha az yemek ye.
Daha çok hareket et ve daha çok su iç.
-Peki hangi ilaçları kullanacağım? diye sordum. O tersler gibi cevap verdi.
-İlaç bu beyefendi. Başka ilaca gerek yok.
Ben bu sert cevap karşısında ebeveynlerinin birinden azar işitmiş bir çocuk gibi önüme bakınca doktor üzüldü herhalde ki açıklamaya başladı.
-Sigara içiyorsun. Sigarayı bırak. Eğer bırakamıyorsan da daha az içmeye çalış. Sigara ağzına götürdüğün andan itibaren hastalık saçmaya başlar. Ağız, gırtlak ve akciğer kanserini çoğu insan biliyor ama sigara dumanındaki zehirli maddelerin emilmesi sebebiyle pankreastan mesane kanserine kadar her şeyde sigaranın etkisi var. Sigara tam bir hastalık kaynağı ve adeta bir zehir gibidir. İnsan sağlığına her yönüyle zararlıdır.
Gördüğüm kadarıyla biraz kilo almışsın. Kan değerlerindeki bazı sıkıntılar muhtemelen bu kilolardan kaynaklanıyor. Fazla kilo sırtında kum torbası taşımak gibidir. Hem seni yorar hem de omurgana zarar verir. Ayrıca aşırı kilo karaciğer yağlanmasından şeker hastalığına kadar birçok rahatsızlığa sebep olabiliyor. Bu yüzden yediğin yemek miktarını azalt. Ha bir de yaşın itibarıyla (50) bundan sonra protein içeren gıdalardan daha az tüket. Özellikle kırmızı ete dikkat et. Tamamen yemeyi kes demiyorum. Yediğin miktarı azalt. Yoksa bu yaştan sonra  gut hastalığından üre artışına kadar bir sürü  sorunla karşılaşırsın.
Hareket etmeyi artır. Yani biraz spor yap. Hem kilo verirsin hem de metabolizman hızlanacağı için dolaşım sistemin daha sağlıklı çalışır. Bu arada ciğerlerin de temizlenir. Yalnız ağır spor yapma. Özellikle de aniden ağır spor yapmaya başlama. Tempolu yürüyüş en güzeli.
Su az içiyorsun. Gün içinde içtiğin çay, kahve ve meyve suları su ihtiyacını karşılamaz. Mutlaka her gün 2,5 litre su iç. Hem boşaltım sistemin ve böbreklerin daha iyi çalışır hem de vücudun yeterli su alır.....
Teşekkür edip doktorun yanından çıktım.
Söyledikleri beni epey endişelendirmişti.
Bir yandan metroya doğru yürürken bir yandan da doktorun söylediklerini düşünüyordum.
Bir süre zihnimden doktorun söylediklerinin muhasebesini yaptıktan sonra onun konunun uzmanı olduğuna ve tavsiyelerine harfiyen uymam gerektiğine karar verdim.
Düşünceler içinde yürürken sanırım biraz sıkılmışım.
Gayri ihtiyari olarak cebimden bir sigara çıkarıp yaktım.
Birkaç fırt çektikten sonra reçetenin ilk maddesini ihlal ettiğimi fark ettim.
Kendi kendime çok kızdım.
Bu kızgınlığın da etkisiyle olsa gerek yürürken biraz hızlanmış olmalıyım ki yorulduğumu hissettim. Hemen bir taksi çevirip bindim.
Taksiye biner binmez ikinci kuralı da ihlal ettiğimi fark ettim.
Canım yine sıkıldı.
Kızılay'a gelince taksiden indim. Yürürken sabah kahvaltı etmediğimden ve can sıkıntısından acıktığımı hissettim.
Bir lokantaya girip bir buçuk iskender söyledim.
Garson servis yapınca üçüncü kuralı da ihlal ettiğimi fark ettim ama yine de yemeği yedim.
Artık bu kadarı da fazlaydı.
Hiç olmazsa dördüncü kurala mutlaka uymalıydım.
Dışarı çıkınca hemen bir dükkana girip bir litrelik su şişesi aldım.
Şimdiye kadar 2 defa doldurup içtim.
Şimdi bu yazıyı yazarken hiç olmazsa bir kuralı uygulamanın mutluluğu içindeyim.
Sanırım bu kuralı mutlaka uygulayacağım.
Yalnız, çok sık tuvalete gitme ihtiyacı karşısında sıkılmaya başladım.
Hayırlısı.
Bakalım ne olacak.
Siz de sağlığınızı düşünüyorsanız, doktorun reçetesi basit.
1. Az yemek, az sigara.
2. Çok su ve çok hareket.

Herkese sağlıklı bir yaşam dilerim.

Saygılar sunarım.
M.Ç.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder