.quickedit {display:none;} .quickedit {display:none;}

3 Ağustos 2025 Pazar

Türkiye'de savcılar neden harekete geçmiyor?

Kanunlarımızda anayasal düzene karşı işlenen suçlarla ilgili maddeler var.

Bu maddeleri ihlal edenler için çeşitli cezalar belirlenmiş.

Geçenlerde bir grup toplu olarak hilafet istiyoruz sloganları ile yürüyüş yapmış.

Hilafet istemek, mevcut anayasal düzeni değiştirmek istemek demektir.

O zaman bu yürüyüş yapan örgütlü grup, anayasayı ihlal suçu işlemiyor mu?

Aynı suçu, Osmanlı'yı geri getireceğiz diyenler de işlemiyor mu?

Çünkü Osmanlıyı geri getirmek için cumhuriyeti yıkmak lazım.

Peki, en basit twitter paylaşımlarına dava açan savcılar, bu heriflere neden dava açmıyor?

Torunlarınıza borç bırakmayın.

Hani bir fıkra var.

Bir lokantada "Siz yiyin, torununuz ödesin." yazıyormuş.

Bir adam bunu görünce içeri girip bir güzel karnını doyurmuş.

Tam kalkacakken garson hesabı getirmiş.

Adam yazıyı gösterip itiraz etmiş.

"Bu yazı yalan mı? Sizi şikayet edeceğim." demiş.

Garson gülümseyerek cevap vermiş: "Yazı doğru efendim. Bu sizin değil, dedenizin hesabı."

Herkes dedesinin hesabını öder.
O yüzden ne yediğinize dikkat edin de torunlarınız arkanızdan sövmesin.
Mesela milyonlarca göçmene, açılıma, saçılıma filan karşı çıkın.
Çıkmazsanız bunu sonucuna siz görmeseniz de torunlarınız katlanacak.

Çakırcalı Mehmet Efe ve Tekbir Çekerseniz Yangın Söner Diyen Şahıslar.

Çakırcalı Mehmet efe bir gün kızanları ile bir yolu tutmuş. İmam kıyafeti ile yaklaşan iki kişiyi kızanlar yakalayıp efeye getirmişler. Efeyi gören imamlar tir tir titriyormuş. Efe sormuş: "Siz kimsiniz? Nereden gelip nereye gidiyorsunuz?"

İmamlardan daha uyanık görüneni hemen cevap vermiş: "Biz Akhisarlıyız. İmamız. Karşı köylere gidip ramazanda imamlık yaptık. Şimdi geri dönüyoruz efem."
Efe tekrar sormuş: "Siz gerçek imam mısınız, yoksa kılık değiştiren casus mu?"
Uyanık imam bakmış ki papuç pahalı, başlamış anlatmaya: "Biz gerçek imamız. Ben şurada şu kadar yıl, burada bu kadar yıl eğitim gördüm. Çok bilgili ve iyi bir imamım. Hatta size bir muska yazarım, üzerinizde taşırsanız size kurşun işlemez."
Çakırcalı adama bakıp "Yaz o zaman..." demiş.
Adam hemen heybesinden kağıt kalem çıkarmış. Kağıda arap harfleri ile bir şeyler yazmış. Muska şeklinde katlayıp efeye uzatmış.
Efe "Bana vermene gerek yok, cebine koy ve şu ağacın yanına geç. Bakalım muska dediğin gibi kurşundan koruyacak mı?" demiş.
Adamın dizlerinin bağı çözülmüş. Yalvarmış, yakarmış ama efe dinlememiş. Kızanlar adamı tutup 50 metre ötedeki ağacın altına götürmüş. Efe silahını doğrultup nişan almış ve ateş etmiş. Tabi adam kanlar içinde yere yığılmış.
Bunun üzerine efe diğer imama sormuş: "Bunun muskası işe yaramadı. Senin eğitimin nasıl?"
Adam bağırmış "Ne eğitimi efem. Ben şu adamın yanında dolaşmaktan başka bir şey yapmadım. Ne öğrendimse ona bakıp öğrendim. Ama bana muska yazmayı öğretmedi." demiş. Bu olay canını kurtaran imamın Akhisar'a varınca anlattığı güvenlik güçleri ve halktan tanıdıkları sayesinde kayda geçmiş. Yani uydurma değil. Şimdi, Çakırcalı ve kızanlarının sık sık gelip geçtiği bir yerde yaşayan ve hatta yaptırdığı çeşmeden su içen biri olarak şunu teklif ediyorum. Tekbir getirirseniz yangın söner diyen efendileri çıkacak ilk orman yangınında götürüp yangının ortasına bıraksınlar. Dedikleri doğruysa tekbir çekip yangını söndürürler, yok yalansa ülkemiz sahtekarlardan kurtulmuş olur.

Bence CHP, bundan sonra hiçbir vaatte bulunmasın.

Benim gördüğüm şu: Hükümet uzun süre ya Kılıçdaroğlu'nun iktidara gelirse yapacağını söylediği veya kendilerinin CHP iktidara gelirse şunları yapacak diye iddia ettikleri şeyleri yapıyor.

Örneklerle açıklayayım.

Kılıçdaroğlu "Eğer biz iktidara gelirsek emeklilere bayram parası vereceğiz" dedi.

İktidar önce bunu eleştirdi ama sonra seçim öncesi bunu kendi vermeye başladı.

Kılıçdaroğlu geçen seçimde EYT'lileri emekli edeceğini vaat etti.

İktidar önce "Bunlar ekonomi bilmiyor, ben ekonomistim" filan dedi ama sonra seçimi kazanmak için EYT'lileri emekli etti.

Bunlar Kılıçdaroğlu'nun yapacağını söyledikleri.

Bir de İktidarın "Eğer CeHaPe'ye oy verirseniz, şu kötü şeyleri yapacak." dediklerine örnek verelim.

Son seçimde cumhur ittifakı yani iktidar "CeHaPe'ye oy verirseniz, pkk'ya oy verirsiniz. Çünkü CeHaPe iktidara gelirse PKK ile anlaşacak, hapishanedeki teröristleri salacak, Kandil'le ve İmralı ile anlaşacak." diye bağırıp çağırdı.

CeHaPe, yalan filan dediyse de sesini duyuramadı.

Şimdi itham ettikleri şeyleri kendileri yapıyor.

Cumhur İttifakı terörist başı mecliste konuşsun dedi.

İmralı ve Kandil ile anlaştı. Teröristler hapisten çıkarılıyor.

PKK için anayasa yapmaya çalışıyorlar.

Sanırım iktidar, muhalefetin yapacağım dediği veya yapacak diye kendisinin ileri sürdüğü şeyleri yapmaktan başka bir halt yemiyor.

Tükenmişlik sendromu içindeler.

Bence muhalefet, bundan sonra hiçbir vaatte bulunmasın.

İktidar ne yapacağını şaşıracak.

14 Haziran 2025 Cumartesi

İç Güvenlik Harekâtı İcra Edilen Bölgelerde Faaliyet Gösteren Şirketler İçin Emniyet ve Güvenlik Planlaması Hakkında Öneriler

Birçok yerli ve yabancı şirket; iç güvenlik harekâtı icra edilen bölgelerde petrol sondajı, madencilik, baraj inşaatı, yol ve köprü inşaatı gibi alanlarda faaliyet göstermektedir. Bu şirketlerin emniyet ve güvenlik personeli istihdam etmelerinden, bu alanlarda araştırmalar yaptıkları ve bu araştırmalara uygun olarak bazı tedbirler aldıkları anlaşılmaktadır. Fakat buna rağmen; bölgede faaliyet gösteren şirketlerin araçlarının yakıldığı, personelinin tehdit edilerek haraç istendiği, araç ve malzemelerinin çalındığı veya bir doğal afet sebebiyle mal ve can kaybına uğradıklarına dair haberler zaman zaman basın organlarına yansımaktadır.

Bu yazıda, bu tür tehditlere karşı alınması gereken tedbirler genel hatlarıyla incelenecek ve bazı temel konularda öneriler sunulmaya çalışılacaktır. Başlıkta geçen güvenlik kelimesi terör örgütleri veya suç çetelerinden gelebilecek tehditler için, emniyet kelimesi ise personel hataları ve doğal olaylardan kaynaklanan tehditler için kullanılacaktır. Yani, metin içinde güvenlik kelimesi kullanılırken terör saldırıları ve hırsızlık gibi olaylara, emniyet kelimesi kullanılırken ise yıldırım, çığ, toprak kayması gibi olaylarla personel hatası sebebiyle meydana gelen kazalara karşı alınması gereken tedbirlerden bahsedilmektedir.

Bu konularla ilgili olarak, bölgede faaliyet gösteren hemen hemen her şirketin bazı tedbirler aldığı görülmektedir. Ancak gerek fiilen faaliyetlerini takip ettiğim ve güvenliklerini sağlamalarına yardımcı olduğum şirketlerin, gerekse faaliyetlerini gözlemlediğim ve faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olduğum şirketlerin bu konularda bazı temel hatalar yaptıklarını gördüğüm için böyle bir yazı kaleme alma gereğini hissettim. Bu yazıda; yapılan hatalara değinmeden, alanda faaliyet gösteren bir şirketin genel olarak hangi tedbirleri alması gerektiği incelenecektir.

Emniyet ve güvenlik konularında bir karara varmak ve bu karara göre bir plan yapmak, en önemlisi de bu plana göre emniyet ve güvenlik tedbirlerini eksiksiz olarak uygulayabilmek için yapılması gereken ilk şey, bir durum muhakemesi yapmaktır. Durum muhakemesi yapmak için ise öncelikle mevcut durumu tüm açıklığıyla ortaya koymak gerekmektedir. Şimdi bunun nasıl yapılacağını ve hangi hususların tespit edilmesi gerektiğini incelemeye çalışacağız.

Durum tespiti için, eğer mümkünse bu işlerden anlayan tecrübeli bir kişi veya bir ekip bölgeye gönderilmelidir. Bu ekip daha önce bölge etüdü yapmış olan asker, jandarma, polis veya istihbarat kökenli kişilerden oluşursa, daha uygun alacaktır. Şirketin güvenlik müdürü ve bu bölgede görevlendirilecek güvenlik personeli de bu faaliyete katılmalıdır. Eğer henüz böyle kadrolu bir personel yoksa ve bu konuda hizmet satın almak da düşünülmüyorsa, harita üzerinden ve internetten yapılacak araştırmalardan da olsa mutlaka bir durum tespiti yapılmalıdır.

Bu durum tespiti, bunun için gönderilecek personel daha bölgeye gitmeden önce başlamalı, mümkünse resmî kurumlardan bölge ile ilgili bilgi almak için girişimde bulunulmalıdır. Bu yapılamazsa, basın organları ve internet haberleri en az beş yıl öncesinden başlanarak taranmalıdır. Keşif için gönderilecek personel bölgeye gitmeden önce neyi nasıl tespit edeceğine dair detaylı bir plan hazırlamalıdır. Bu plan, personel intikali ile araç ve malzeme nakliyatının yapılacağı yol durumuna göre merkezden bölgeye doğru mantıki bir sıra takip etmelidir.

Farz edelim ki herhangi bir özel şirket veya devlet kuruluşu Ankara’dan Siirt’e giderek bu bölgede bir faaliyet icra edecektir. Öncelikle malzemenin ve personelin Siirt’e nasıl gönderileceği düşünülmelidir. Bu konuda ekonomik veya hukuki bir zorunluluk yoksa, planlama esnasında her alternatif dikkate alınmalı ve keşfe giderken farklı vasıtalarla en az ikişer kişinin gönderilmesi planlanmalıdır. Siirt örneğinden hareket edersek, Ankara’dan bölgeye personel, araç ve malzeme göndermek için üç farklı ulaşım vasıtası kullanılabilir. Bunlardan biri kara yoludur. Eğer personel otobüslerle gönderilecekse, bölgeye giden güvenilir otobüs firmaları tespit edilmelidir. Bu otobüslere bilet alıp bölgeye giden iki kişi mola yerleri de dahil güvenlik durumunu tespit etmeye çalışmalıdır. Özel araçlarla gidilecekse, bunun için en güvenli yolun hangisi olduğu, nerelerde mola verileceği ve hangi bölgelerde, günün hangi saatlerinde intikal etmenin en emniyetli olacağı tespit edilmelidir. Bu durum malzeme ve araç taşıyacak kamyon ve tırlar için de geçerlidir.

İkinci ulaşım vasıtası hava yoludur. Hava yolu sadece personel ve küçük malzemeler için kullanılabilecek bir yoldur. Çünkü Siirt Havaalanı (eğer daha sonra büyütülmediyse) sadece küçük uçakların inebildiği bir havaalanıdır. Bu hava alanından faaliyet gösterilecek bölgeye intikal de önemli bir konudur. Çünkü havaalanı şehir dışındadır ve havaalanından şehre veya çalışma bölgesine giderken güvenlik sorununun dikkate alınması gerekmektedir. Üçüncü vasıta olan demiryolu ulaştırmasında da benzer bir durum vardır. Çünkü demiryolu Kurtalan’a kadar gitmektedir. Buradan Siirt’e ve faaliyet gösterilecek bölgeye gitmek için karayolu kullanılmak zorundadır.

Görüldüğü gibi, her hâlükârda bölgede karayolu ulaştırması kullanılmak zorundadır. Bu sebeple, durum tespiti yapacak ekip bu konuda detaylı bir araştırma yapmalıdır. Hangi yollar daha güvenli ve hangi yollarda riskin daha fazla olduğunu muhakkak tespit etmelidir. Bu bilgileri de bölgede görev yapan güvenlik güçlerinden almalıdır. Bilgilerin alınmasında ikili ilişkiler oldukça yararlı olduğundan, emniyet ekibinde mutlaka emekli asker veya polis bulunmalıdır. Bu kişilerin, mümkünse bölgede görev yapmış olması tercih edilmelidir.

Şu husus asla göz ardı edilmemelidir. Teröristler de insandır ve ölüm korkusu sebebiyle oldukça dikkatli hareket etmektedirler. Bu sebeple, teröristler hiçbir zaman rastgele eylemler yapmamaktadırlar. Bir eylem yapacakları zaman en az bir hafta önceden detaylı bir keşif yaparak en emniyetli olduğunu düşündükleri eylem zamanını ve yerini tespit etmeye çalışmaktadırlar. Bu yüzden, teröristlere karşı alınacak en temel güvenlik tedbiri, görünürlüğü mümkün olduğu kadar azaltmaktır. Böylece şirket faaliyetlerinin tespit edilmesi ve saldırı yapılması ihtimali azalacaktır.

Bunu biraz açıklamaya çalışalım. Bölgede faaliyet gösteren hemen hemen bütün şirketler kendi merkezlerinin bulunduğu şehrin plakasını taşıyan cipler veya pikaplar kullanmaktadır. Bu büyük bir hatadır. Çünkü bölgede hiç bulunmayan bu araçların çok uzaktan tespit edilmesi ve keşfinin yapılması mümkün olmaktadır. Bunun için durum tespiti yapacak olan ekip, bölgede en çok hangi tür, model ve hatta hangi renklerde araçlar kullanıldığını tespit etmeye çalışmalıdır.

Sebebini tam olarak bilmemekle beraber, gördüğüm kadarıyla bazı bölgelerde bazı ülkelerin araçları daha yaygın olarak kullanılmaktadır. Örneğin Irak kuzeyinde en yaygın olarak kullanılan araç genelde Toyota marka pikaplardır. Bunların da en çok beyaz renkte olanları kullanılmaktadır. Daha önce görev yaptığım bir şehrimizde ise Fransız araba markalarının diğer arabalara göre çok daha fazla satıldığını tespit etmiştim. İşte durum tespiti yapacak olan keşif ekibi bizim örneğimizdeki Siirt’te hangi marka, model ve renkte araçların daha yaygın olduğunu mutlaka tespit etmelidir. Şirket bölgede kullanacağı araçları seçerken bu tespitleri mutlaka dikkate almalıdır.

Plaka konusu da önemlidir. Çünkü araçların model ve rengi gibi plakalarından da tespit edilmesi mümkündür. Uzaktan yolu gözetleyen teröristler, araçların renk ve modellerinin bölgede yaygın olmasından dolayı şirket araçlarını tespit edemese de, yerleşim yerlerinde kendilerine müzahir kişiler tarafından bu araçlardan haberdar olabilirler. Bu sebeple kullanılacak araçlar mümkünse faaliyet gösterilen ilin plakasını taşımalıdır. Bunun için araç temini yerel olarak yapılabilir veya kiralama yoluna gidilebilir. Bu konu hırsızlık ve araca zarar verilmesi gibi tehlikeleri de önleyebilir. Çünkü küçük yerlerde kimse oradan birinin aracını çalmaya veya ona zarar vermeye cesaret edemez.

Bunun dışında; tüm faaliyetlerde dikkate alınması ve sorulması gereken tek bir soru vardır: Tehdit nedir? Bu sebeple durum tespiti yapacak ekip, keşif sırasında muhtemel tehditleri tespit etmeye çalışmalıdır. Bu tehditler terör örgütünden kaynaklandığı kadar bölgede yaşayan insanların yapısından ve doğa koşullarından da kaynaklanabilir. Örneğin bazı bölgelerde hırsızlık yaygın bir davranış biçimidir. Göçerler yaylaya çıkarken hayvanları ile yola koyulduklarında, yolları üzerindeki her şeyin zarar görme ihtimali yüksektir. Bazı bölgelere çok sık yıldırım düşer. Bazı bölgelerde ise çığ ve heyelan tehlikesi yaygındır. Dere yatakları, bahar aylarında sel tehlikesi açısından çok risklidir. Bu sebeple, göçerlerin göç yollarının ve bahsedilen tehditlerin bulunduğu bölgelerin bilinmesi hem kullanılacak yolların, hem de kamp yerinin tespitinde önemli olacaktır.

Durum tespiti için keşfe çıkacak ekip tüm bu tehditleri, yerlerini ve zamanlarını ayrıntılı bir şekilde belirlemeye çalışmalıdır. Terör tehdidi tespit edilirken, iki husus dikkatten kaçırılmamalıdır. Bunlardan birincisi, hareket halindeki araçların büyük risk taşıdığıdır. Teröristler, şirketlere yönelik olarak daha çok yol kesme ve araç yakma gibi eylemler yapmaktadırlar. Çünkü genellikle hareket halindeki araçlarda güvenlik personeli olmadığı gibi başka bir savunma imkânı da bulunmamaktadır. Şirketler güvenlik personelini faaliyet bölgelerinde kamp yerlerinde bulundurmaktadır. Teröristler, çatışma riski olmadan güvenli eylemleri tercih ettiklerinden, kamplardan ziyade hareket halindeki şirket araçlarını hedef almaktadır.

Bu konuda alınacak ilk tedbir, bölgedeki güvenlik kuvvetleri ile tam bir koordinasyon ve işbirliği içinde hareket etmektir. Bunun için keşif ekibi bizim verdiğimiz örneğe uygun olarak ilk önce Siirt’te konuşlu güvenlik kuvvetleri ile temas kurmalı, onları ziyaret etmeli, kendilerini tanıtmalı ve mümkün olduğu kadar çok bilgi almaya çalışmalıdır. Bundan sonra da, faaliyet gösterecekleri bölgeye giden yol üzerindeki ve faaliyet bölgesi çevresindeki bütün karakol ve üs bölgelerine uğramalı ve aynı şeyleri buralarda da yapmalıdır. Gerek Siirt’te gerekse yol güzergahında ve faaliyet bölgesinde ziyaret edilen güvenlik güçlerine mutlaka telefon numarası bırakılmalı ve buraların telefon numaraları alınmalıdır. Bu, çeşitli sebeplerle en çok ihmal edilen husustur. Bazen; “Biz özel bir şirketiz, kimseye hesap vermek zorunda değiliz.” gibi saçma bir düşünce sebebiyle güvenlik güçleri ile koordinasyon ve işbirliğine gidilmemektedir. Bu şirketler, ancak saldırıya uğrayıp büyük zararlar gördükten sonra güvenlik güçlerine başvurmaktadır. Bu durumda ise iş işten geçmiş olmaktadır.

Tehdit açısından dikkat edilmesi gereken ikinci husus ise kamp yerinin nerede tesis edileceğidir. Bu hem terör tehdidi hem hırsızlık hem de doğal afetler açısından çok önemlidir. Ayrıca seçilen yer intikal yolunu da belirleyeceğinden, intikaller esnasındaki emniyet de bu yerin uygun seçilmesine bağlıdır. Bu konuda da güvenlik güçleri ile yapılacak koordinasyon çok önemlidir. Çünkü onlar bölgede görev yaptıklarından bu tehditleri ve tehditlerin boyutunu bilmektedir. Ayrıca, faaliyet bölgesi yakınlarındaki köylerin muhtarları ve varsa korucu başları ile de görüşülmeli ve işbirliği imkânları araştırılmalıdır.

Arazide konuşlanma, yapılan işin türüne göre bazı özellikler taşımaktadır. Örneğin petrol arayan bir şirketin yer seçiminde güvenlik açısından çok fazla seçeneği yoktur. Çünkü petrol sondajı yapılacak yer, bir takım teknik çalışmalardan sonra tespit edilmekte ve bu yerin seçiminde güvenlik kaygılarından ziyade petrolün bulunması en muhtemel olan yer dikkate alınmaktadır. Ayrıca, sondaj makineleri çok ağır ve sökülüp taşınamayacak makineler olduğundan personelin gece kalacağı konteynırlar, sondaj yeri ile aynı yerde olmak zorundadır. Yani kamp ile çalışma yeri aynı bölgede kurulmak zorundadır ve genellikle sondaj yeri kamp alanının merkezine yakın bir yerde bulunmaktadır. Bunda, sondaj faaliyetinin 24 saat esasına göre yapılması da etkili olmaktadır.

Kömür ocakları, mermer ocakları veya maden arama ve işleme tesisleri de benzer bir durumdadır ancak bu gibi işletmelerde santral, personel dinlenme yerleri veya araç parkları bazen ayrı ve daha güvenli bir yerde de tesis edilebilmektedir. İşin ve işletmenin türüne göre bu tür farklılıklar olsa da her türlü kamp yerinin seçilmesinde dikkat edilmesi gereken bazı temel hususlar bulunmaktadır.

Bir kamp yeri tespit edilirken ilk dikkat edilmesi gereken husus, bölgedeki karakol veya üs bölgelerinin yerleridir. Eğer başka bir zorunluluk yoksa, kamp yerleri askeri birliklere ve karakollara mümkün olduğu kadar yakın bir bölgede kurulmalıdır. Fakat askeri birliklerle faaliyetlerin karışmaması ve muhtemel risklerden kaçınmak için mümkün olduğu kadar kamp yerleri askeri birliklere bitişik bir yerde konuşlanmamalıdır. Bu mesafe çok fazla da olmamalıdır. Bu mesafeyi belirleyen temel hususlar, iki tarafın en kolay işbirliği yapabilmesi ve emniyet açısından birbirinden etkilenmemesidir.  

Her askeri birliğin elinde makineli tüfek, uçaksavar topu, otomatik bombaatar gibi hafif destek silahları ve top veya havan gibi ağır silahlar bulunmaktadır. Bu silahlar, genellikle tehdit gelebilecek muhtemel bölgelere doğru tevcih edilirler ve tehlike anında derhal ateş açacak şekilde hazır bulundurulurlar. Kamp yeri, bu destek silahlarının atış yolu üzerinde olmamalıdır. Bunun için askeri birlikle danışma ve işbirliği içinde bulunmak zorunludur. Dikkat edilmesi gereken diğer bir husus ise hiçbir zaman askeri birliğin ağır silahlarının etkili mesafesi dışına çıkmamaktır. Bir saldırıya maruz kalındığında, askeri birliklerin yardıma gelmesi, mesafe ne kadar yakın olursa olsun oldukça uzun bir süre alabilir. Çünkü aynı anda askeri birlik de taciz veya saldırıya uğrayabilir. Fakat destek silahları ile saldırganlara derhal müdahale etmeleri mümkündür. Bu sebeple, askeri birlik komutanından destek sağlayabileceği en uygun mesafenin ve yerin öğrenilmesi faydalı olacaktır.

Bazen faaliyet bölgesinde bir askeri birlik bulunmayabilir. Bu durumda, eğer yakında bir korucu köyü varsa bu köye yakın bir yere tertiplenmek tercih edilmelidir. Ancak köylerde hayvan sürüleri ve köpekler ile küçük çocuklar ve art niyetli kişiler de olabileceği unutulmamalıdır. Bunlar kontrolsüz olarak kamp yerine veya çalışma alanına girebilirler. Bu sebeple köylere çok yakın yerlere yerleşmek birçok sorunu da beraberinde getirecektir. Kırsal kesimdeki insanların büyük şehirden gelenlerin zengin olduğunu ve özellikle de büyük şirketlerin çok fazla malzeme ve parası olduğunu düşündüğü, bu sebeple bazı malzemeleri almaktan çekinmeyecekleri ve sık sık gelip bazı taleplerde bulunacakları da dikkate alınmalıdır. Bunun yanında, kampa veya çalışma bölgesine giren köylülerin bir kazaya uğramaları da mümkündür. Bu sebeple korucu köyü de olsa köylere 1-2 kilometreden daha yakın bir yere kamp kurulmamalıdır.

Eğer faaliyet bölgesinde bir askeri birlik veya bir köy yoksa, dikkate alınması gereken en önemli husus, bölgeden geçen en işlek yolun nerede olduğudur. Faaliyet bölgesinde böyle bir yol varsa, yoldan geçen araçlardan ateş edildiğinde etkilenilmeyecek fakat kısa süre içinde yola ulaşılabilecek bir yere kamp kurulması en uygun seçenek olacaktır.  Bunun için ana yoldan 1-2 kilometre mesafede olmak yeterli olacaktır. Böylece, hem yoldan geçen araçlardan yapılabilecek bir saldırıdan korunmak, hem de herhangi bir saldırı durumunda güvenlik güçlerinin hızla bölgeye ulaşması mümkün olacaktır. Ana yollar genellikle teröristlerin eylem yaptığı yerler olmadığından ve bu yollar güvenlik güçleri tarafından daha iyi kontrol edildiğinden intikaller esnasında araçlar daha güvenli olarak faaliyet gösterebileceklerdir. Ana yol ile kamp bölgesi arasındaki mesafenin kısa olması ve sürekli gözetlenebilmesi, yola mayın döşenmesi ihtimalini azaltabileceği gibi araç kazalarının önlenmesine de yardım edecektir.

Kamp kurulacak bölge bu esaslar çerçevesinde genel olarak tespit edildikten sonra, kampın kesin yerini belirlemek için doğal sebeplerden kaynaklanan tehditler dikkate alınmalıdır. Örneğin Siirt’in Pervari İlçesi’nin Okçular Köyü bölgesinde faaliyet gösterilecekse, yıldırım büyük bir tehdittir. Sadece Okçular’da da değil, çevresindeki diğer köylerde de bazı yerlere sürekli olarak yıldırım düşmektedir.

Diğer önemli bir husus da toprak kayması ve çığ tehlikesidir. Bu tehditlerden korunmak için dik sırtlara veya bu sırtların eteklerine kamp yeri kurulmamalıdır. Bölgede kışın çok fazla kar yağmakta, bahar gelip havalar birdenbire ısınınca da dereler çok yoğun ve hızlı bir şekilde akmaktadır. Zaman zaman bu durum taşkınlara ve sellere sebep olmaktadır. Bu sebeple, kamp yerleri dere yataklarına yakın alçak rakımlı yerlere kurulmamalıdır. En önemlisi de, bu olayların hangi bölgelerde ve hangi mevsimlerde meydana geldiği askeri birlikler ve köylülerden öğrenilmelidir. Eğer petrol sondajı gibi işlerde olduğu gibi bu tehlikelerin bulunduğu bir bölgeye yerleşmek zorunda kalınacak ise paratoner teşkilatı kurmak, dere yataklarını ıslah etmek, dayanıklı set ve bentler yapmak gibi tedbirler muhakkak alınmalıdır.

Durum tespiti yapmak için bölgeye gönderilen ekip, görev sonrasında tespit ettiği tüm hususları ve hareket tarzları hakkındaki teklifleri, bir brifing ile operasyonu yönetecek kişi ve kişilere açıklamalıdır. Bu kişiler de brifingde sunulan önerileri dikkate almalı, personel temininden araç ve gereç teminine kadar bu önerilere uygun bir iş planı hazırlamalıdır. Bölgeye gidiş gelişler dahil her faaliyet için en güvenli yol ve yöntemler belirlenmeli ve kullanılmalıdır.

 

İç Güvenlik Harekâtı İcra Edilen Bölgelerde Faaliyet Gösteren Şirketler İçin Alınması gereken Emniyet ve Güvenlik Tedbirleri Hakkında Öneriler

Daha önceki bir yazımızda “İç Güvenlik Harekatı İcra Edilen Bölgelerde Faaliyet Gösteren Şirketler İçin Emniyet ve Güvenlik Planlaması Hakkında Öneriler”imizi açıklamıştık. Söz konusu yazıda, bir şirketin iç güvenlik harekâtı icra edilen bölgede faaliyete başlamadan önce yapması gereken hususları genel hatları ile anlatmaya çalışmıştık. Bu kapsamda kamp yerlerinin seçimi, kullanılacak araç ve teçhizatın tespiti ile yapılması gereken koordinasyonlar gibi konular hakkında bazı temel bilgiler verdik. Şimdi de konuya kaldığımız yerden devam ederek kamp yerleri ve çalışma bölgelerindeki faaliyetler ile ikmal, bakım ve ulaştırma faaliyetleri esnasında alınması gereken emniyet ve güvenlik tedbirleri hakkında düşüncelerimizi sunmaya çalışacağız.

Bölgede faaliyet gösteren firmaların, yaptıkları işe göre alması gereken tedbirler konusunda bazı farklılıklar olacağı muhakkaktır. Bu farklılıklar, öncelikle yapılan işin özelliğinden dolayı kamp yerleri ile çalışma alanının ayrı ayrı yerlerde veya aynı yerde bulunmasından kaynaklanmaktadır. Ayrıca bazı işler faaliyet boyunca sabit bir bölgede kalmayı, bazı işler ise sürekli yer değiştirmeyi gerektirir. Bu durum, alınacak tedbirlerin de bazı farklılıklar göstermesini beraberinde getirir. Örneğin yol inşaatı gibi faaliyetlerde genellikle kamp yerleri ve çalışma alanı birbirinden ayrı yerlerde bulunur. Bu yerler ayrıca, yol inşaatı ilerledikçe yer değiştirmek zorundadır.  Ama petrol sondajı veya madencilik gibi faaliyetler genellikle sabit bir bölgede icra edilir. Faaliyet alanı ile kamp yerleri ise ya iç içe veya birbirlerine çok yakındır. 

 Faaliyet alanı ne olursa olsun, dikkate alınması gereken tedbirler bir sistem bütünlüğü içinde düşünülüp planlanmalı ve icra edilmelidir. Kariyerimi askerlik mesleğinde tamamlandığımdan bunu askeri sistemleri esas alarak açıklamaya çalışacağım. Öncelikle şirketin orada bulunmasının asıl sebebi olan faaliyetler dikkate alınmalıdır. Bunu harekât sistemi olarak adlandıracağız. Yani petrol aranıyorsa amaç sondaj yapmaktır, madencilikte ise asıl amaç maden çıkarmaktır. İkinci sistem lojistik sistemdir. Bu sistem; ikmal, bakım, ulaştırma gibi faaliyetleri içerir. Üçüncü sistem personel sistemidir. Bu sistem faaliyet bölgesindeki her türlü faaliyette çalışan en üst seviyedeki yöneticiden işçiye kadar herkesi kapsar. Dördüncü sistem; emniyet ve güvenlik sistemidir. Bu sistem, faaliyet sırasında kazaların önlenmesi ile terörist saldırılarından korunma ve hırsızlığa karşı alınacak tedbirleri kapsar. Konumuz emniyet ve güvenlik olduğu için diğer sistemlerden çok fazla bahsetmeyeceğiz. Sadece bu sistemlerin emniyet ve güvenlik sistemlerini ilgilendiren yönlerine değineceğiz.

Emniyet ve güvenlik sistemi tesis edilirken yapılacak faaliyet esas alınmalı ve alınacak tedbirler asıl faaliyeti mümkün olduğu kadar aksatmamalıdır. Ancak bu faaliyetin yürütülmesi için emniyet ve güvenliğin gereği gibi sağlanması şart olduğundan yukarıda bahsedilen bütün sistemler emniyet ve güvenlik esas alınarak icra edilmelidir. Bu sebeple tüm personel alınacak tedbirlere tam olarak uymalı, kamp yerinden intikallere ve asıl faaliyetin icrasına kadar her faaliyette emniyet ve güvenlik için belirlenecek olan kurallara harfiyen uyulmalıdır.

Öncelikle kamp yerinin faaliyet alanı ile aynı yerde veya ayrı bir bölgede kurulması ile, hareketli işlerde faaliyet bölgesi yer değiştirdikçe kamp alanının nasıl hareket etmesi gerektiğinden bahsedelim. Eğer petrol sondajı gibi sabit bir noktada faaliyet gösterilecekse, kamp yeri ve sondaj noktasının aynı yerde tesis edilmesi güvenlik açısından en uygun hareket tarzı olacaktır. Çünkü tek bir bölgeyi korumak, birden fazla bölgeyi korumaya göre daha kolaydır. Ancak bu durum güvenliğe katkı sağlarken emniyet konusunda bazı riskleri de beraberinde getirir. Bu sebeple tek bir nokta/bölgede faaliyet gösterirken emniyet tedbirleri çok detaylı planlanmalı ve uygulaması sıkı bir şekilde takip edilmelidir.

Karşılaşılması muhtemel mahsurları en aza indirmek için, kamp yeri ve faaliyet alanı aynı yerde tesis edildiğinde, bu faaliyetlerin birbirinden sistematik bir şekilde ayrılması, yani her faaliyetin birbirini etkilemeyecek şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Bir örnekle açıklayacak olursak; bu tür bir faaliyet bölgesinde temel olarak şu tesisler bulunur: Sondaj yapılan yer, personelin istirahat ettiği gazino ve yatma yerleri, mutfak, kiler ve yemek yenen yer (Çoğu zaman aynı zamanda gazino olarak kullanılır.), akaryakıt ve diğer yanıcı/patlayıcı maddelerin depolandığı alan, araç park yeri ve diğer ikmal maddelerinin bulunduğu depolar.

Öncelikle bu yerler birbirlerinden kesin sınırları ile ayrılmış, kamp içinde fakat farklı bölgelerde bulunmalıdır. Güvenlik için tesis edilecek olan çevre engeli (duvar, hendek, tel örgü vb.) içinde bulunacak bu tesisler, mümkünse içeride de bir tel engeli veya iç duvar ile birbirinden ayrılmalıdır. Kamp içinde bu bölgelerin birinden diğerine gitmek için belirlenmiş bir veya ikişer giriş yeri bırakılmalı, tüm hareketler bu giriş yerleri kullanılarak icra edilmelidir.

Ayrıca, bu tesislerin yeri seçilirken her türlü güvenlik, emniyet ve kaza riski düşünülerek karar verilmelidir. Mesela bir petrol sondajı yapılacaksa, sondaj yapılan yer herhangi bir emniyet veya güvenlik sorununda personel ve lojistik tesislerin etkilenmeyeceği şekilde konuşlandırılmalıdır. Farz edelim ki sondaj esnasında bir boru düştü, sondaj yeri ile diğer tesisler arasında bu borunun personelin ve tesislerin üzerine düşmeyecek kadar mesafe olmalıdır.

İkinci ve belki de en önemli husus yanıcı ve patlayıcı maddelerin depolandığı alandır. Bu alan her türlü yangın, hırsızlık ve saldırıya karşı mutlaka belirli bir personelin kontrolünde olmalı, tek bir giriş çıkış yeri bulunmalı, diğer tesislerden yeterince uzakta bulunmalı ve tesis dayanıklı bir malzemeden yapılmalıdır. Bu faaliyetler, dışarıdan gelebilecek saldırılara, mesela bir roket mermisine karşı alınacak tedbirler de dikkate alınarak düzenlenmelidir. Yanıcı ve patlayıcı maddelerin çevresi mutlaka bir toprak seddi ile çevrilmeli, yangın söndürmek için gerekli sistemler bulunmalı ve bunların kullanımının provası yapılmalıdır. Bu maddelerin saldırı veya kaza ile alev alması durumunda yapılacak faaliyetler ve kamp bölgesinin nasıl tahliye edileceği de detaylı bir şekilde planlanmalı ve prova edilmelidir.

Kiler, mutfak ve yemek yeme yeri birbirinin devamı şeklinde yapılmalı fakat herhangi bir kaza veya saldırıda tahliye için hepsinin ayrı kapısı olmalıdır. Personel tahliyesi bu tesislerin en uzak kenarından planlanmalı, yemek yeme yerinin kapısı da bu bölgede bulunmalıdır. Bu tesislerde en büyük risk, yemek pişirmek için kullanılan tüplerin alev alması veya patlaması ile kilerdeki gıda maddelerinin çalınması veya zehirlenmesidir. Bunu önlemek için, buralarda çalışacak personelin güvenlik soruşturmaları yapılmalı ve bu personelden başka hiç kimsenin mutfak ve kilere girmesine müsaade edilmemelidir. Tüpler ise mutfak dışında bulunmalı, ya bir çukur açılarak içine konulmalı ve etrafına tel örgü konulmalı veya kalın ve sağlam duvar ve çatısı olan küçük tüp kulübeleri yapılmalıdır.

Eğer yol inşaatı gibi çalışma alanı ile kamp yerinin aynı yerde bulunamayacağı bir faaliyet icra edilecek ise tesislerin konuşlandırılması da buna göre yapılmalıdır. Bu tür faaliyetler için kolay hareket edebilen araç ve malzeme kullanılmalıdır. Örneğin personelin kalacağı konteynırlar karavan şeklinde olmalı, yer değiştirmek gerektiğinde bir araca takılarak hızla taşınabilmelidir. Kiler, mutfak ve diğer tesisler de aynı şekilde olmalı, akaryakıt mümkünse tankerlerle taşınmalıdır.

İki ayrı bölgede konuşlanılacağı zaman en önemli husus, kamp yeri ile faaliyet bölgesi arasında ne kadar mesafe olacağına karar vermektir. Çünkü geceleri, eğer çalışılmayacaksa, faaliyet sahasındaki araç, gereç ve personel kamp bölgesinde toplanmalıdır. Böyle yapılmazsa terör saldırıları, hırsızlık ve sabotajlara maruz kalmak çok büyük bir ihtimal haline gelecektir. Eğer çalışılan yol üzerinde yakın bir bölgede karayollarının tesisleri var ise öncelikle bu tesislerden kamp yeri, lojistik depolama, ikmal noktası ve akşam toplanma yeri olarak yararlanmak dikkate alınmalıdır. Böyle bir tesis yoksa, inşa edilecek yol üzerinde emniyet ve güvenliği kolay sağlanabilecek yerler (mesela jandarma karakolları yakınlarında konuşlanmaya uygun yerler veya nispeten çevreye göre hâkim olan bölgeler) tespit edilmeli ve inşaat ilerledikçe kamp yeri de tespit edilen bu yerlerin birinden diğerine sıçramalarla ilerlemelidir.

Bu tedbirlerin yanında, kamp bölgesi ister faaliyet alanı ile aynı yerde ister farklı yerde olsun alınması gereken bazı ortak tedbirler vardır. Bu tedbirlerin birincisi personel emniyeti ve güvenliğidir. Bu husus hem personelin emniyet ve güvenliğinin sağlanması hem de güvenirliğinden emin olunması açısından değerlendirilmelidir.

Bu konuyu biraz açmakta fayda mülahaza ediyorum. Şirket veya kurum, faaliyet bölgesinde çalıştıracağı personelin güvenlik soruşturmalarını mutlaka yaptırmalı ve mümkün olduğu kadar geçici personel çalıştırmamaya gayret etmelidir. Çünkü geçici bir faaliyet için çalışma alanında veya kampta çalışacak personelin sık sık güvenlik soruşturmalarının yapılması zor olabilir. Öte yandan, terör örgütleri yandaşlarının ve hırsızlık vb. suçları işlemeye niyeti olanların kamp yerine veya çalışma alanına sızması için en müsait kişiler geçici olarak çalışacak personeldir. Bunları takip etmek zor olduğu gibi kuruma herhangi bir şekilde bağlı ve bağımlı olmadıkları için bu kişiler suç örgütleri ile daha kolay irtibata geçebilir. Hatta terör örgütü mensubu veya sempatizanı olup sırf saldırı için içeriden bilgi almak maksadıyla işe başvurabilirler.

Personel konusu açısından diğer önemli bir husus ise güvenlik ve emniyet personelidir. Faaliyet yerinin güvenliği için mutlaka güvenlik personeli istihdam edilmelidir. Bunlar gerekli eğitimleri ve yetki belgelerini almış personelden seçilmelidir. Bu personel üç-dört kişilik bir çekirdek personelden oluşabilir. İhtiyaca göre güvenlik şirketleri veya Güvenlik Korucularından ilave personel temin edilebilir. Ancak güvenlik esas olarak kadrolu personelin sorumluluğunda olmalı, akşam gelip sabah köyüne dönen korucular kamp bölgesine sokulmamalıdır.  Bu durum o kişilerin başlarına gelebilecek kaza ve belalardan korunması için de gereklidir.

Bu genel hususları belirttikten sonra şimdi de faaliyetler esnasında alınması gereken emniyet ve güvenlik tedbirlerinden bahsedeceğiz. Durumu gözümüzde canlandırabilmek için bunu bir örnek üzerinden açıklamakta fayda görüyorum. Farz edelim ki kırsal bir alanda sondaj yapan bir petrol şirketinin sorumlularıyız. Bu durumda neler yapmamız gerekir?

Böyle bir şirketin sorumlu personeli ilk olarak faaliyeti ana bölümlere ayırarak bu alt faaliyetlerin her biri için gerekli tedbirleri almalıdır. Dağ başında bir yerde sondaj yapılması için ilk olarak sondaj sisteminin de içinde bulunduğu bir kamp bölgesi tesis edilmelidir. Böyle bir kamp bölgesinde çalışacak olan personelin izin, ikmal, hastalık ve buna benzer sebeplerle zaman zaman en yakın şehir veya ilçe merkezine gidip gelmesi gerekecektir. Ayrıca; sondaj kuyusunda ihtiyaç duyulduğunda kullanılmak için tonlarca çimento, akaryakıt ve diğer ihtiyaç duyulan malzemelerin ikmali için de zaman zaman bir intikal faaliyeti icra edilmesi gerekecektir. Öte yandan personel için ihtiyaç duyulan gıda maddeleri de intikal için dikkate alınması gereken önemli bir kalemdir. Demek ki bir sondaj kuyusu açılırken iki temel faaliyet sürekli olarak yapılacaktır. Bunlardan birincisi kamp yerindeki ana faaliyet olan sondaj faaliyeti, diğeri ise bu faaliyeti desteklemek ve aksaksız yürütebilmek için yapılması gereken intikallerdir. Şimdi bu iki faaliyet için alınması gereken emniyet ve güvenlik tedbirlerini açıklamaya çalışacağız.

Öncelikle kamp bölgesinin konumu dikkatli bir araştırma sonucunda seçilmelidir. Bu yerin hangi bölgelerde seçilmesi gerektiğini yukarıda bahsettiğimiz yazımızda açıklamıştık. Burada kastettiğimiz konum ise kamp yerinin arazide bulunduğu yer ile ilgilidir. Öncelikle doğa koşulları dikkate alınarak yer seçimi için araştırmaya başlanmalıdır. Bu kapsamda yağmur ve kar yağışı sonucunda su basma ihtimali olan çukurlar ve dere yatakları ile çığ düşmesi ve toprak kayması ihtimali olan yamaçlar seçilmemelidir. Yüksek bir tepenin üzerinde kamp kurulması ise hem yıldırım düşmesi ihtimali sebebiyle hem de yüksek yerler daha erken yağış alacağından ve daha soğuk olacağından uygun değildir. Öte yandan rüzgârdan etkilenerek uçan veya düşen malzemelerden yaralanma ve hasarlar meydana gelebilir. Olaya güvenlik açısından bakıldığında ise tepeler çok uzak mesafelerden gözetlenebileceği ve her istikametten ateş altına alınabileceği için terörist saldırılara karşı hassastır. Eğer bir tepede kamp yeri seçilmek zorunda kalınırsa topografik zirve yerine askeri zirve (yani tepenin en üst noktasından daha aşağıda olan ve gözetleme imkânı sağlayan sırtlar) tercih edilmelidir.

Kamp yeri seçerken terörist saldırıları açısından dikkat edilmesi gereken temel hususlar ise şunlardır. Öncelikle kamp yeri, en az piyade tüfeğinin etkili mesafesi (silaha göre değişmekle birlikte ortalama 400 metre alınabilir) kadar uzakta ögizlice yaklaşılacak kayalık ve ağaçlık bölgelerin bulunmadığı bir yerde olmalıdır. Kamp yerinin, bu menzilden çok daha uzak mesafeleri gözetleyebilecek ve teröristlerin yaklaşmasından mümkün olduğu kadar erken haberdar olunacak bir mevkide olmasına dikkat edilmelidir. Kamp yeri teröristlerin gizlice yaklaşmasına imkân vermediği gibi kendisi de örtü ve gizleme sağlamalıdır. Yani uzaktan gözetleyen biri kamp yerini rahat bir şekilde görememeli ve ateş ettiği zaman merminin kamp yerindeki personel araç ve malzemeye isabet etmesine engel olacak doğal engeller bulunmalıdır. Eğer varsa bir nehir, dere veya yar gibi engelin teröristlerin yaklaşmasını zorlaştıracağı değerlendirilerek kamp yerinin en az bir kesimi bu tür engellere dayandırılmalıdır. Diğer önemli bir husus ise teröristlerin gizlice yaklaşmasına imkân veren yaklaşma istikametlerinin bulunmamasıdır. Birçok istikametten gelen çok sayıda yaklaşma imkânı olan yerler de uygun değildir.

Kamp yeri bu kıstaslar dikkate alınarak seçildikten sonra emniyet ve güvenlik ihtiyacına göre hazırlanmalıdır. Öncelikle kamp yeri için yeterli bir alan iş makineleri ile düzeltilmelidir. Bu düzeltme sırasında yağmur sularının ve karın kamp bölgesinden tahliye edilmesine imkân verecek şekilde bir eğim verilmelidir. Gerekirse yağmur sularının kamp yeri dışına akabilmesi için dışarıya doğru kendi eğimiyle suyu akıtabilecek şekilde borular döşenmelidir. Bu borular kamp yerinin çeşitli yerlerinde küçük su toplama çukurları kazılarak buralardan dışarıya doğru uzatılabileceği gibi tek bir su toplama çukuru kazılarak buradan dışarıya doğru da uzatılabilir.

Kamp yeri düzeltilirken ve çukurlar kazılırken çıkan toprak lalettayin bir şekilde etrafa atılmamalı, kamp yeri çevresinde bir set oluşturmak için düzenli bir şekilde kenarlarda yığılmalıdır. Bu konuda yapılan bir hata kamp yerinin fazla derinleştirilerek kenarlarda çok yüksek bir toprak seddi oluşturulmasıdır. Bu durum hem içeride daha fazla su ve kar birikmesine sebep olmakta, hem de personelin etrafı hiç görmeden ve ne olup bittiğinden habersiz bir şekilde içeriye hapsedilmesine sebep olmaktadır. En uygun çözüm, fens telleri ve branda ile yapılan ve hızlı duvar örmeye yarayan malzeme kullanılmasıdır. Bu malzeme kullanılarak kamp yeri çevresinde sur gibi bir duvar oluşturulabilir. Bu duvarda gözetleme ve ateş mazgalları da bırakılırsa savunma için uygun olur.

Bu duvarın dış kesiminde güvenlik personeli için mevziler hazırlanmalı ve bu mevziler irtibat hendekleri ile birbirine bağlanmalıdır. Ayrıca tilki oyuğu gibi oyuklarla dışarıdaki güvenlik personelinin yoğun saldırılarda duvarın iç kısmına girebilmesi için tedbir alınmalıdır. Duvarların iç kısmında da ateş ve gözetleme için mevziler hazırlanmalıdır. Güvenlik Korucusu gibi şirket ve kurumun kendi personeli olmayıp ücret karşılığı hizmet alınan personel dış mevzilere, şirket veya kurumun kendi personeli iç mevzilere yerleştirilmelidir. Böylece hem bölgeye aşina personelin daha kritik yerlerde bulunması, hem de şirket personeli olmayan kişilerin kazalardan korunması açısından tedbir alınması sağlanmış olur. Bu personelin kamp içindeki durumu öğrenememesi, hırsızlığı önleme istihbarata karşı koyma açısından da önemlidir.

Eğer mümkünse, uzaktan atılabilecek roketlerin kamp yerine ulaşmadan patlaması için çepeçevre yüksek fens telleri döşenmelidir. Diğer önemli bir husus da kamp yerine giriş yerlerinin, yani nizamiyelerin tesisidir. Bölgede gördüğüm kamp yerlerinde çevre engelleri genellikle tesis edilmesine rağmen kampa araçların girdiği yerlerin açık olduğunu gördüm. Giriş bölgelerinin kapatılması için tekerlekli beton veya toprak duvarlar konulması, ayrıca tekerlekli bir kaide üzerinde duran fens telleri konulması uygun olur. Nizamiyenin iki yanına korunaklı mevziler kazılması ve 24 saat esasına göre bu mevzilerde güvenlik personeli bulunması gerekir.

Nizamiye’ye gelen araçlar yeterince uzak mesafede durdurularak kontrol edildikten sonra içeriye alınmalıdır. Kontrolsüz ve zorla girme teşebbüslerini önlemek için nizamiyeye ulaşmadan 100 metre kadar mesafeden başlayan engeller konulmalıdır. Bu engeller hareket ettirilebilir tekerlekli engeller olabileceği gibi aracın zigzag yaparak ve iyice yavaşlayarak girmesini sağlayacak şekilde yerleştirilen sabit engeller de olabilir. Nizamiyeye gelen araçlar şirket veya kuruma ait değilse kamp alanına sokulmamalıdır. Şirket araçları ise mutlaka sürücü, araç altı ve taşınan malzeme kontrol edildikten sonra alınmalıdır. Yolda aracın teröristlerce durdurulup el konulabileceği, patlayıcı yüklenerek bombalı eylem yapılabileceği veya römork kısmına teröristlerin gizlenebileceği unutulmamalıdır.

Kamp yerinde en büyük emniyet ve güvenlik zafiyetlerinden biri de personelden kaynaklanan hata ve ihmallerdir. Kamp içindeki hareket tarzları, akaryakıt ve patlayıcı depoları ile mutfak ve diğer tesisler ile ilgili kurallar, kampa giriş ve çıkışta uyulması gereken kurallar gibi hususlar talimatlar halinde yazılmalı, tüm personele imza karşılığı tebliğ edilmeli ve ilgili tesislere görülebilecek şekilde asılmalıdır. Ayrıca, kamp bölgesinden kontrolsüz bir şekilde ve varsa bölgedeki güvenlik kuvvetlerine bilgi vermeden ayrılmaması gerektiğinin tüm personele tebliğ edilmesi unutulmamalıdır.

Görev yaptığım bir bölgede, 7-8 kilometre mesafede kamp yeri bulunan bir şirketin sorumlularına bu konuyu defalarca ikaz etmeme rağmen “bu subay bize ne karışıyor” mantığıyla bu ikazlarımı dikkate almamışlar, 2-3 çalışan kamp yerinden ayrılarak kampın kuzeyindeki sırttan tırmanarak dağa çıkmışlar, emniyet tepesindeki asker Nikon Dürbünü ile bunları görünce hemen alarm vermiş. Mesafe oldukça uzak olduğundan bu kişiler çok küçük görüldüğü için bunların kamp yerine baskın yapmaya veya taciz ateşi açmaya gelen teröristler olduğu değerlendirilerek havanlar derhal atışa hazırlanmış. Durum bana intikal edince bir yanlışlık olmasın diye kamptaki sorumluyu aradım. Kendi personeli olduğunu söyleyince hemen telsizle ateş açılmamasını sağladım. Eğer görüntüde daha fazla kişi olsaydı belki de durumun aciliyetine binaen derhal ateş açılabilir ve habersiz dağa çıkan personel ölebilirdi.

Diğer bir risk de teröristler tarafından döşenen mayınlardır. Bahsettiğim kamp yerinden dağa çıkan üç patika vardı. Biz bu patikaları operasyonlarda kullandığımızdan sık sık mayın aramasını yaptırıyordum. Bu olaydan bir hafta kadar sonra operasyona çıktık. Kendi üs bölgemin doğusundan dağa çıkıp 3-4 gün süreyle arama tarama yaptıktan sonra şirketin çalıştığı bölgedeki üç patikadan en doğuda olandan kamp yerine doğru inmeye başladık. Hemen önümde yürüyen korucu başı patikada doğal basamak gibi bir yerden aşağıya adımını atarken bir plastik dikkatimi çekti. Hemen sırt çantasından tutup adım atmasını engelledim. Mayın şişi ile plastiğin etrafını kazınca İtalyan mayını dedikleri bir anti personel mayını olduğunu gördüm. Ateşleme düzeneğini sökerek mayını yanımıza aldık ve kampa indik.

Bir hafta önce çalışanlar orta yerdeki patikadan dağa çıkmış doğu taraftaki patikadan inmeyi düşünüyorlarmış. Ben habersiz çıktıkları için kızınca, çıktıkları yerden inmişler. Eğer bizim Nikon kaçırsa ve ben kızmasam muhtemelen planladıkları gibi doğudaki patikadan inerken bu mayına basıp öleceklerdi. Bunu anlatıp mayını da önlerine koyunca bir daha bana haber vermeden kamp dışına çıkmadılar ve patikaları kullanmadılar.

Personel ile ilgili diğer bir sorun da o bölgeden olan çalışanların köylülerle hemen samimiyet kurmaları ve tüm faaliyetler hakkında köylülerle sohbet etmeleridir. Personel araç intikalleri, güvenlik personeli sayısı, güvenlik sistemi, kamp yerindeki diğer faailyetler konusunda hiç kimseyle konuşmaması konusunda sık sık ikaz edilmelidir. Köylülerin arasında terör örgütüne müzahir bazı kişiler olabileceği ve bu kişilerin istihbarat temin etmek için şirket çalışanlarına yaklaşacağı unutulmamalıdır.

Son olarak kısaca intikal konusuna da değinerek yazımızı sonlandıracağım. İntikal, belki de emniyet ve güvenlik açısından en hassas ve en önemli husustur. Kamp yerlerinde belli bir emniyet tedbiri olduğu halde intikalde tam bir emniyet temini neredeyse imkansızdır. Bu sebeple riski en aza indirmek için mümkün olan her türlü tedbire başvurulmalıdır. Örneğin eğer mümkünse intikaller, askeri birliklerin yol emniyeti aldıkları ve kendi intikallerini yaptıkları günlerde yapılmalıdır. Bu mümkün değilse uyulması gereken en temel tedbir, rutin hareketlerden kaçınmaktır. Yani hep aynı günlerde ve aynı saatler arasında aynı yol kullanılarak intikal yapılmamalıdır.

Teröristler daima güvenlik güçleri tarafından tespit edilme endişesi taşıdıklarından, herhangi bir eylem yapmak için uzun süreli gözetleme, keşif ve hazırlık yaparlar. Eğer araç intikalleri rutine bağlanmışsa, bunu gözetleyip bu rutini tespit eden teröristler mutlaka yolu keserek araçlardaki ikmal maddelerini alacaklar ve araçları yakacaklardır. Eğer rutin hareket edilmiyorsa, hazırlık için zaman bulamayacak ve yolu kesemeyecektir.

Güvenliği ihlal eden her konuda olduğu gibi intikaller konusunda da bölgede ve intikal güzergahındaki askeri birliklerle temas ve bilgi alışverişi içinde hareket edilmelidir. Güvenlik güçlerinin ikazları, işlerine karışma şeklinde algılanmamalıdır. Bunun sonuçları çok acı olabilir. Bu konuda kendi tecrübelerimden bir örnek vererek konuya devam edeceğim.

Komutanı olduğum bir birliğin sorumluluk sahasında bir devlet şirketi faaliyet gösteriyordu. Şirketin güvenlik müdürü beni ziyaret edip faaliyetleri hakkında bilgi vermiş ve desteğimizi talep etmişti. Bu sebeple ben bu şirketin faaliyetlerini takip etmeye ve güvenlik tedbirlerine onları da dahil etmeye başladım. Güvenlik personeli de zaman zaman yaptığım ikazları dinliyor ve tedbir alıyorlardı. Ancak kamp yerinin yöneticisi başta olmak üzere diğer çalışanlar aynı hassasiyeti göstermiyordu.

Bir gün kampı bir kişi aramış ve PKK Terör Örgütü temsilcisi olduğunu söylemiş, bölgede faaliyet gösterdikleri için vergi (haraç) vermelerini istemiş. Bana bunu 3-4 gün sonra söylediler. Ben hemen ilgili yerlere bilgi verdim. Şirket sorumlularına da eğer bu günlerde malzeme ikmali varsa bunu iptal etmelerini, bu mümkün değilse intikali bana en az 24 saat önceden haber vermelerini söyledim. Benim sorumluluk sahamın sona erdiği ve bir jandarma karakolunun sorumluluk alanının başladığı noktadan itibaren 1-2 kilometrelik bir ölü bölge olduğunu, eğer haber verirlerse intikal sırasında bu bölgeyi emniyete almak için birlik çıkaracağımı da ilave ettim. “Tamam.” dediler ama bunu yapmadılar.

Meğer ertesi gün iki kamyon ile malzeme geliyormuş. Kimseye haber vermeden yola çıkan bu kamyonların önü tam da benim söylediğim yerde kesilmiş, araçtaki para ve malzemeleri alan teröristler araçları da yakmışlar. Neyse ki şoförleri ve araçlardaki diğer kişileri bir müddet yanlarında tuttuktan sonra serbest bırakmışlar. Bu personel en yakın köye gelip kampa telefon edince kamp sorumlusu beni aradı ve titreyen sesiyle durumu haber verdi. Bir gün önce söylediklerimi kaale almadığından mı yoksa terörist saldırı sebebiyle mi bilmem, sesinden oldukça korktuğu anlaşılıyordu.

Adama biraz çıkıştım. Bölgeye en yakın birliğin komutanını arayarak durumu kontrol etmelerini söyledim. Bir süre sonra araçların tamamen yanmış olduğu bilgisini aldım. Üst birliği ve şirketi durumdan haberdar ettim. Bu olaydan sonra kamp sorumlusu neredeyse helaya giderken bile beni arayıp haber vermeye başladı ama artış iş işten geçmişti. Devletin iki kamyonu harap oldu. Bu sebeple bölgede çalışan şirket veya kurumların sorumluları, askeri birliklerin ikazlarını kendi işlerine karışılıyor veya kendilerine emir veriliyor gibi algılamamalı, onlarla tam bir işbirliği içinde çalışmalıdır.